|
|
|
jak sprzedawać ? |
|
|
W zasadzie odpowiedzieć można jednym
zdaniem :
Nie sprzedawaj WIERTŁA , sprzedawaj DZIURĘ W ŚCIANIE !
Rozwiniemy jednak tą sentencję. Pozwoli
to każdemu na stworzenie własnego hasła. Poza tym do doskonała zabawa.
|
Umiejętności potrzebne do sprzedaży
- Marketing - planowanie i wprowadzanie cen, promocji, dystrybucji oferty w celu dokonania
transakcji;
- Sprzedaż - osobiste wysiłki pracowników dążących do sfinalizowania
transakcji;
- Sposób sprzedaży - to nie foldery, ogłoszenia czy wystawy - to sposób w jaki podchodzisz do klientów;
- Wiara w jakość produktu;
- Dopasowanie stylu osobowości sprzedawca-klient: (ustal miejsce Swoje i klienta)
zorientowany na zadanie I zorientowany na szczegół
***********************************************************
zorientowany na pomysł I zorientowany na ludzi
- Nie trać czasu! SPRZEDAWAJ TAK JAK LUDZIE CHCĄ KUPOWAĆ !
Ustalenie wspólnego celu dla dostawcy i odbiorcy ( towarów,
usług - wszystko jedno)
- Ustal co naprawdę jest przedmiotem umowy kupna-sprzedaży
- Kliknij tu - i sam przekonaj się że na ten sam
temat można mieć zupełnie odmienne - UZASADNIONE pojęcia.
Ten krótki test często pomaga podczas rozmów, doskonale
skracając czas potrzebny na ustalenie przedmiotu umowy.
Aktywnie SŁUCHAJ
- Skup się na słowach potencjalnego klienta - on sam Ci podpowie jak mu sprzedać;
- Zadawaj pytania klientowi i naprawdę słuchaj odpowiedzi,
Dlaczego ludzie kupują?
- Jeśli stwierdzą że czegoś im potrzeba;
- Bo myślą "to mi się bardzo podoba" a głośno mówią ""to się bardzo opłaca" - wtedy pomagaj im wymyślać rozsądne powody uzasadniające zakup;
Proces sprzedaży
- Zależy od Twojej aktualnej sytuacji;
- Reklama - zwięzła informacja o produkcie lub usłudze
- Pierwszy kontakt - ""zaprzyjaźnij się"" w pierwszej minucie
potem: 1- pokaż, 2-opowiedz, 3-spytaj;
- Dzień dobry, widzę że prowadzi Pan budowę domu. Pokażę Panu ciekawy folder. Zawiera on wszystkie informacje na temat centralnego odkurzacza. Mógłbym również krótko opowiedzieć o tym systemie. Czy chciałby Pan o tym porozmawiać?
GWARANTUJĘ ! W tej kolejności formułka działa JAK CZARY!
Wiedza o produkcie
- Przewaga - musisz być ekspertem od własnego produktu;?
- Pytaj klientów o zachowanie produktu podczas użytkowania ;
- Pytaj dostawcę o szczegóły;
- Odwiedzaj wystawy, czytaj prasę fachową, ucz się;
Odpieranie zarzutów
- Nie każde pytanie to zarzut;
- Pytanie klienta o cechy produktu - szansa na wykazanie się wiedzą i szansa na sprzedaż;
- Pytanie klienta o przeszkody w zakupie - to zarzuty i wątpliwości potencjalnego klienta - szansa na sprzedaż maleje
- - Nie złość się;
- - Uważnie słuchaj pytań i wątpliwości klienta. Okaż to kiwając głową, mów że rozumiesz te obawy i punkt widzenia;
- - Za wysoka cena ? Nie wolno Ci jej obniżyć - to będzie ostatnia decyzja w tej rozmowie, bo tym razem nie sprzedasz! Produkt jest warty dobrej ceny. Musisz to udowodnić przekonując klienta o
wyjątkowej wartości uzasadniającej proponowaną cenę. Wyjaśnij zasady płatności i zwrot
inwestucji w stosunku do czasu użytkowania i ze względu na podniesienie wartości budynku z instalacją
c.o.;
Techniki finalizowania transakcji
- Nie sprzedawaj tym co nie chcą kupować;
- Nie naciskaj na dokonanie transakcji;
- Finalizuj transakcje TYLKO z tymi co MOGĄ podjąć decyzje o zakupie;
- Dowiedz się , jeśli klient teraz nie ma pieniędzy, i kiedy może je mieć na ten zakup;!
- Dowiedz się , czy dana osoba ma pełne prawo coś od Ciebie kupić? Często w ostatniej chwili okazuje
się, że rozmawiałeś z niewłaściwą osobą;
- ZAMKNIĘCIE TRANSAKCJI - obserwuj klienta, szukając oznak dużego zainteresowania w jego postawie, mimice lub gestykulacji. Słuchaj stopnia jego głosu, jakim zadaje pytania. Słuchaj treści pytań. Czy klient pyta o warunki dostawy i instalacji? Jeśli tak - w
myśli już dokonał zakupu. Kiedy potencjalny klient daje oznaki do zakupu, czas na
Twój ruch. Pośrednio lub bezpośrednio zaproponuj sprzedaż. Bądź otwarty na to, co się zdarzy w następnej kolejności.
Jeśli klient wyrazi wątpliwości - wróć do "pokaż, opowiedz,
zapytaj", aż wątpliwości zostaną rozwiązane. Wtedy spróbuj ponownie.
Zamykanie transakcji - wypróbowane sposoby do wykorzystania "na własnym podwórku"
- Zaproponuj mniejszy wybór: " - Widzę ,że woli Pan mniejszą liczbę gniazd";
- Zamknij stwierdzeniem typu : - Chciała by Pani zamiatać ręcznie, mając w domu instalacje centralnego odkurzania? Czy mam
ująć w kosztorysie szufelkę automatyczną?
- Zamknij podkreślając że klient robi dobry interes w stylu: - Wielu już korzysta z tego systemu, Mamy dość napięty plan instalacji.
- Zamknij dołączając klienta do "klubu" :- Te instalacje kupują klienci z domami
takimi jak Pana.
- Zamknij za pomocą sposobu płatności: - Będzie Pan płacić gotówką czy przelewem?.
- Zamknij, pytając o akceptację: - Czy życzy Pani sobie jeszcze raz wypróbować jak sprząta nasz odkurzacz?.
- Zamknij, pytając o zamknięcie zamówienia : -Projekt zaczniemy zaraz po podpisaniu zamówienia, o tutaj.
Jak sprzedawać usługi?
- Klient szuka PRZEKONANIA że Twoja praca przyniesie rozwiązanie jego problemu;
- Skup się na tym : JAK TO ZROBISZ? , JAKI BĘDZIE REZULTAT Twojej pracy?
Obietnica wymiernych rezultatów
- Przy sprzedaży określ SPODZIEWANE REZULTATY twojej pracy;
- Określaj zawsze: zatwierdzenie projektu, termin realizacji, termin odbioru pracy
- Organizuj spotkania przed negocjacjami kontraktu na instalacje - potem to nie ma wpływu na jego wysokość.
Po sprzedaży
- Skontaktuj się z klientem i sprawdź czy wszystko jest OK
- TO JEST NAJTRUDNIEJSZA DO WYKONANIA RADA Z CAŁEGO PORADNIKA ;
- Daj mu poczucie dobrze podjętej decyzji jak już zapłaci - jeszcze raz rozwiej
wątpliwości i obawy;
- Jeśli podczas sprzedaży popełniłeś błąd (każdy to kiedyś zrobił) - NIEZWŁOCZNIE GO POPRAW !
W ten sposób pozyskasz bardzo lojalnego klienta!;
|
Wielu wiernych klientów "zebranych"
na przestrzeni lat to podstawa sukcesu przedsięwzięcia.
"Kolekcjonerem" jednak okazuje się tylko ten , kto rozumie, że ...
...prawdziwym szefem firmy jest klient!
|
|
|